SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.8 issue2Social inequalities and administration in health: methodology of selection of urban areas seeking to the decrease of the partner-space inequalities in metropolitan areasTechnology assessment and cost-effectiveness analysis in health care: the adoption of technologies and the development of clinical guidelines for the Brazilian national system author indexsubject indexarticles search
Home Page  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

Share


Ciência & Saúde Coletiva

On-line version ISSN 1678-4561Print version ISSN 1413-8123

Abstract

ARTMANN, Elizabeth  and  URIBE RIVERA, Francisco Javier. A démarche stratégique (gestão estratégica hospitalar): um instrumento de coordenação da prática hospitalar baseado nos custos de oportunidade e na solidariedade. Ciênc. saúde coletiva [online]. 2003, vol.8, n.2, pp.479-499. ISSN 1678-4561.  http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232003000200013.

Este texto é uma apresentação geral da metodologia de gestão estratégica hospitalar de M. Crémadez e F. Grateau (França), incluindo os objetivos, as fases e as principais ferramentas do enfoque. O trabalho destaca os aspectos microeconômicos do mesmo e suas possibilidades para estruturar redes de serviços através da pactuação de metas e objetivos entre hospitais. Inclui a apresentação de um caso de aplicação do enfoque como instrumento de coordenação regional da especialidade de cirurgia geral dos hospitais de uma área programática (AP-4) da cidade do Rio de Janeiro.

Keywords : Planejamento estratégico; Gestão hospitalar; Perfil assistencial; Saúde pública.

        · abstract in English     · text in Portuguese     · Portuguese ( pdf )